نحوه اجرای متفاوت اپلیکیشن ها در نمایشگرهای بزرگ

درباره اجرای اپلیکیشن ها در Big-Screen

نمایش متفاوت اپلیکیشن های موبایل در تلویزیون

تمامی اپلیکیشن ها با توجه به اینکه کیفیت طراحی رابط کاربری و دقت در پیاده سازی چگونگی واکنشگرایی متفاوتی دارند. در نتیجه تجربه اجرای متفاوتی در دستگاه هایی با ابعاد نمایشگر مختلف خواهند داشت. این موضوع بیش از هر زمان دیگری خود را هنگام اجرای اپلیکیشن ها بر روی صفحات بزرگ تلویزیون ها نشان می دهد. به طوری که زبان طراحی متفاوتی برای این دسته از اپلیکیشن ها تحت عنوان 10-foot UI نیز به وجود آمده است.

از سوی دیگر با توجه به تفاوت ابزارهای تعامل کاربران با تلویزیون ها در مقایسه با گوشی های هوشمند (ریموت کنترلر در مقایسه با صفحات لمسی) بخش مهم دیگری نیز در طراحی اپلیکیشن ها برای تلویزیون ها باید در نظر گرفت و آن امکان مرور آیتم ها و منوها از طریق ریموت کنترلر است.

در سال های اخیر گوگل تلاش کرده است با ارائه سیستم عامل Android TV و کتابخانه های مرتبط، توسعه دهنده ها را برای بهینه نمودن اپلیکیشن ها، بازی ها و سرویس ها برای تلویزیون ها تشویق کند. همچنین اکوسیستم هوشمند اندروید برای تلویزیون ها را غنا بخشد. از دیگر سو تولید کنندگان سخت افزار نیز با ارائه ریموت کنترلرهایی دارای شبیه ساز موس (چه به صورت جایروسکوپ محور چه به صورت شبیه سازی با کلید های جهت نما) سعی در بهبود تجربه کاربری به هنگام استفاده از اپلیکیشن ها کردند. در واقع اپلیکیشن هایی که واکنشگرایی لازم برای اجرا روی صفحات بزرگ را دارند اما از ریموت کنترلرهای معمول پشتیبانی نمی کنند. البته راهکار موازی دیگر نیز افزودن پشتیبانی از موس به سیستم عامل تلویزیون ها به عنوان یک رابط کاربری سنتی و کاراست.

در این بین استراتژی تولید کنندگان تلویزیون های هوشمند و اندرویدباکس ها نیز متفاوت است. برخی فقط به دنبال سرعت به توسعه اپلیکیشن ها برای صفحات بزرگ و کمک به تسهیل آن هستند. برخی دیگر با باندل سخت افزارهایی مانند موس و ریموت کنترلرهای دارای شبیه ساز موس، به دنبال بهبود تجربه کاربری برای اپلیکیشن های معمولی هنگام اجرا رو صفحات بزرگ می باشند.

نتیجه گیری

ناگفته پیداست از آنجا که بخش عمده ای از اپلیکیشن ها نسخه ویژه تلویزیون را ندارند. شاید رویکرد بهبود تجربه کاربری اپلیکیشن های تلفن همراه برای اجرا بر روی صفحات بزرگ در کوتاه مدت رویکرد منطقی تری باشد.

 

3.8 6 رای ها
امتیازدهی به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما برایمان مهم است، لطفا دیدگاه خود را بیان کنید.x
()
x