آموزش ریست فکتوری (Reset Factory) اندروید باکس و بازگشت به تنظیمات کارخانه
اگر تا به حال به یک مشکل جدی در وسیله اندرویدی خود برخوردهاید، اولین کاری که باید انجام دهید بازگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه است. ما در این مقاله به آموزش گام به گام ریست فکتوری در دستگاه های اندروید باکس خواهیم پرداخت.
ریست فکتوری چیست؟
ریست فکتوری فرآیندی است که باعث می شود تمام اطلاعات دستگاه اندروید باکس شما حذف و اساسا دستگاهتان به وضعیت کارخانه بازگردد. برگشتن دستگاه به وضعیت کارخانه را به اصطلاح ریست فکتوری (Factory Reset) می گویند.
چه زمانی باید دستگاه اندروید باکس را ریست فکتوری کنیم؟
امروزه یکی از مشکلاتی که در استفاده از دستگاه های اندرویدی به مرور زمان به وجود می آید، کند شدن، هنگ مکرر، تاخیر در اجرای برنامه ها و…. می باشد. ریست فکتوری گزینه مناسبی برای رفع این مشکلات است.
وقتی که از زمان خرید دستگاه اندروید باکس تا زمانی که دستگاه با مشکلات عملکردی خاص یا باگهایی مواجه شود، مدت زمان طولانی بگذرد. قطعا طی این مدت، فعالیت های زیادی روی دستگاه اجرا و تغییرات اساسی زیادی پیدا می کند که با روز اول آن کاملا متفاوت می شود. به دلیل آن که دستگاه دائما در حال دریافت و ارسال اطلاعات است که منجر به پر کردن بیش از حد دستگاه و قطعا ورود ویروس ها و اطلاعات غلط در این حین خواهد شد.
این امر باعث می شود تا به مرور زمان روند کار با دستگاه و اجرای برنامه ها با تاخیر پیش رود، که این کند پیش رفتن بسیاری از کارهای مهم شما را به تعویق می اندازد. بنابراین در این شرایط زمان آن است که با بازگشت به تنظیمات کارخانه یا همان ریست فکتوری، تمامی تنظیمات دستگاه اندروید باکس را به جز کارت حافظه به حالت اولیه باز گردانید. در واقع این کار به شما کمک می کند تا تمام تغییرات اعمال شده در طول این مدت را از بین ببرد و تنظیمات اولیه جایگزین آن شود، انگار که دوباره و به تازگی دستگاه خود را خریده اید.
لازم به ذکر است که ریست فکتوری سیستم های اندرویدی مزایا و معایبی را برای شما به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال تمامی اطلاعات، برنامه های نصبی، فایل های دانلودی، مخاطبان و… از دستگاه شما پاک می شود که از معایب بزرگ این کار به شمار می رود.
ریست فکتوری چه چیزهایی را پاک می کند؟
دقت کنید که با ریست فکتوری کردن دستگاه خود، اطلاعات ذخیره بر روی حافظه داخلی دستگاه حذف میشود. اما اطلاعاتی که بر روی حافظه جانبی و رم میکرو اسدی (Micro SD) دستگاه ذخیره باشند، با ریست فکتوری کردن دستگاه از بین نخواهند رفت.
چگونه دستگاه اندروید باکس خود را ریست فکتوری کنیم؟
برای انجام این کار در صفحه اصلی دستگاه اندروید باکس خود وارد قسمت settings یا همان تنظیمات شوید، سپس به دنبال گزینهای با عنوان device preferences بگردید و این گزینه را انتخاب کنید.
بعد از ورود به این بخش، گزینهای با عنوان reset را مشاهده خواهید کرد که مربوط به ریست فکتوری کردن اطلاعات دستگاه شماست.
با انتخاب این گزینه یک پیغام هشدار همانند عکس زیر بر روی صفحه نمایش دستگاه اندروید باکس شما نمایان میشود. این هشدار بیان می کند انجام این کار منجر به از دست رفتن تمامی اطلاعات ذخیره بر روی حافظه داخلی دستگاه میشود. در این شرایط با انتخاب گزینه “Reset ” دستور بازگرداندن دستگاه به وضعیت کارخانه صادر خواهد شد.
قبل از انجام پروسه ریست اطلاعات دستگاه، مجددا یک پیغام هشدار دیگر بر روی صفحه نمایش آن ارائه میشود. این پیغام هشدار می دهد که با ادامه این فرآیند تمامی اطلاعات شخصی و دادههای اپلیکیشنهای نصب شده بر روی دستگاه حذف می شود و دستیابی مجدد به آنها امکانپذیر نخواهد بود. در این مرحله گزینه “ERASE EVERYTYHING” را انتخاب کنید.
با انتخاب این گزینه، دستگاه اندروید باکس شما سریعاً ریستارت میشود و علامتی با عنوان Erasing به معنای پاکسازی اطلاعات نمایان خواهد شد. پس از پایان این فرآیند اطلاعات دستگاه به طور اتوماتیک ریستارت و تنظیمات آن به وضعیت کارخانه باز میگردد.
بعد از ریست، دستگاه خود به خود شروع به نصب اپلیکیشن هایی می کند که به صورت پیش فرض بر روی دستگاه تعبیه شده بودند.
بعد از اتمام پروسه نصب اپلیکیشن ها، باید مجددا اقدام به راه اندازی دستگاه اندروید باکس خود کنید.