مناسب ترین سرعت اینترنت برای نمایش فیلم و سریال

سرعت مناسب اینترنت برای نمایش سرویس های پخش فیلم و سریال چقدر است؟

در این مقاله، ما سعی می کنیم به بررسی سرعت مناسب اینترنت برای نمایش فیلم و سریال بپردازیم و بهترین سرعت و نوع اینترنت مورد نیاز برای تماشای فیلم و سریال را معرفی کنیم. همینطور، سرعت و حجم لازم برای تماشای فیلم و سریال آنلاین در سرویس‌های استریم ویدیو ایرانی و خارجی را بررسی خواهیم کرد.

دیدن فیلم و سریال در منزل
نمایش فیلم و سریال در تلویزیون های خانگی

بهترین اینترنت برای نمایش فیلم

این روزها تماشای فیلم و سریال آنلاین از طریق سرویس‌های VOD (سرویس های استریم ویدیو) مانند تسکوباکس ،فیلیمو، نماوا، لنز و … یکی از سرگرمی‌های محبوب بسیاری از افراد است.

از طرفی سرویس‌های بین المللی مثل آمازون پرایم و نتفلیکس هم طرفداران زیادی در ایران پیدا کرده است. پس بدون شک یکی از دغدغه‌های اصلی این دسته از افراد میزان سرعت مورد نیاز برای استفاده از این سرویس‌ها و تشخیص بهترین اینترنت مورد نیاز برای تماشای فیلم و سریال به صورت آنلاین و استریم است. در ادامه ی این مطلب با شما هستیم تا با بررسی سرعت مورد نیاز برای تماشای فیلم آنلاین در سرویس‌های ایرانی و خارجی، بهترین اینترنت برای تماشای ویدیوهای آنلاین را به شما معرفی کنیم.

اگر می خواهید فیلم و سریال را به صورت آنلاین تماشا کنید، در وهله ی اول باید به  سرعت اینترنتی که می خواهید از آن استفاده می‌کنید توجه داشته باشید.

شما با تجربه استفاده از اینترنت های مختلف، حتما به این نتیجه رسیده اید که در بعضی از موارد کیفیت تصاویری که می بینید بسیار مناسب است و لگ یا بافر (توقف در حین پخش فیلم) مشاهده نمی شود. از طرفی در بعضی از موارد هم دیده اید که تنها ویدیوهای با کیفیت پایین قابل تماشا هستند و لگ و تأخیر زیادی نیز در لود شدن فیلم‌ها دیده می‌شود.

علت این موضوع، تفاوت سرعت اینترنت است. سرعت اینترنت را معمولاً با Kb/s (کیلوبیت بر ثانیه) یا Mb/s (مگابیت بر ثانیه) معرفی می کنند. در این زمان اینترنت موبایل در ایران (4G و 4.5G) به طور متوسط سرعت حدود Mb/s  26 و اینترنت ثابت خانگی سرعتی به طور متوسط حدود  Mb/s 19  را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سرعت برای تماشای فیلم‌های آنلاین با کیفیت 720 پیکسل و 1080پیکسل در اکثر سرویس‌های پخش آنلاین فیلم و سریال کافی است.

عوامل تاثیرگذار در سرعت مورد نیاز برای تماشای فیلم چه مواردی هستند؟

دیدن فیلم و سریال همراه با خانواده در منزل
تماشای آنلاین فیلم و سریال با کیفیت مناسب در منزل

سرعت اینترنت مورد نیاز برای تماشا و نمایش فیلم و سریال به طور کلی به چندین عامل مختلف بستگی دارد. مورد اول حجم و کیفیت فیلم است. عمق رنگ‌های ویدیو، تعداد فریم‌های ویدیو بر ثانیه، کیفیت صدا و الگوریتم فشرده سازی به شکل مستقیم بر حجم نهایی فایل فیلم‌ها و سریال‌ها تأثیر می‌گذارند. این نکته واضح است که هرچه کیفیت نهایی و حجم ویدیو بالاتر باشد، سرعت اینترنت بیشتری برای استریم کردن آن مورد نیاز است.

 

بهترین سرعت اینترنت برای تماشای فیلم از VOD های ایرانی

دیدن فیلم در نمایشگرهای خانگی
بهترین سرعت اینترنت برای تماشای فیلم و سریال

سرویس‌های آنلاین پخش فیلم و سریال در ایران یعنی تسکوباکس، فیلیمو، نماوا، لنز، آیو و … در سال‌های اخیر بین مردم شناخته شده و محبوب شده اند. محبوبیت این سرویس‌ها به دلیل ارائه سریال‌های اختصاصی و ویژه  و همچنین اکران فیلم‌های روز باعث شده که مردم تمایل بیشتری برای استفاده از آنان نشان دهند.

این پلتفرم ها سرعت دقیق و مشخصی برای کاربرانی که قصد تماشای فیلم و سریال در VOD های ایرانی را دارند، تعیین نکرده‌اند. اما بر اساس تجربه و با توجه به حجم نهایی ویدیوهایی که در این سرویس دهنده‌ها پخش می‌شوند، می شود سرعت‌های استانداردی را برای آن‌ها تعریف کرد.  در جدول زیر ما حداقل سرعت مورد نیاز برای پخش ویدیو با کیفیت‌های مختلف را در VOD های ایرانی به شما نشان داده ایم :

 

فیلیمو، نماوا و سایر  های ایرانیVOD
کیفیت تصویر بزرگ‌ترین سایز نمایشگر توصیه شده حداقل سرعت اینترنت مورد نیاز
240p 5” 800 kb/s
360p 10” 1.2 mb/s
480p 32” 1.6 mb/s
720p (HD) 48” 2.2 mb/s
1080p (FHD) 55” 2.7 mb/s
4k (UHD) >55” > 10 mb/s

 

حجم داده‌ای که در هر ثانیه برای تماشای فیلم و سریال آنلاین جا به جا می‌شود را معمولا با واحد بیت ریت (bitrate)  مشخص می کنند. برای مثال تماشای یک فیلم با کیفیت 4K در نتفلیکس با بیت ریتی حدود 16000 کیلوبیت بر ثانیه یا 16 مگابیت برثانیه است. دیدن این ویدیو در یک ساعت چیزی حدود 7 گیگابایت از حجم اینترنت شما را مصرف خواهد کرد.

میزان سرعت مورد نیاز اینترنت یکی از دغدغه های کاربران برای نمایش و بهره مندی از سرویس های VOD(Video On Demand) همانند فیلیمو، نماوا، تسکوباکس، آیو، ویدیو کلوب، دیجیتون و … است.

این مساله به عوامل مختلفی وابسته است که در ابتدا مفاهیم اولیه آن را تعریف خواهیم کرد.

 

واحد محاسبه سرعت اینترنت و شبکه

کوچکترین واحد حجم در دنیای دیجیتال bit(بیت) است. هر بیت حاوی 0 یا 1 است. به هر 8 بیت، Byte(بایت) گفته می شود. در محاسبه حجم فایل ها و محتوای دیجیتال از پیشوندهای Kiloکیلو به معنای هزار، Megaمگا به معنای میلیون، Giga گیگا به معنای میلیارد و … استفاده می شود.
پس توجه داشته باشید که چگونگی نمایش سرعت ارایه شده توسط سرویس دهندگان پر اهمیت تر است.
به عنوان مثال نمایش 128kb/s  به معنای 128 کیلیوبیت بر ثانیه است، اما در مقابل 128 KB/s به معنای سرعت 128 کیلوبایت بر ثانیه است! (به بیت در مقابل بایت توجه کنید)
قبلا گفتیم که هر بایت معادل 8 بیت است و این یعنی سرویسی با سرعت 128KB/s هشت برابر سرعت بیشتری نسبت به سرویس 128kb/s دارد.
به صورت معمول سرویس دهندگان اینترنتی از حرف kb کوچک به معنای کیلوبیت استفاده می کنند.

 

مثلا اگر سرعت سرویس اینترنتی توسط ارایه دهنده 8mb/s (هشت مگابیت بر ثانیه) ذکر شده است، این به این معناست که این سرویس در هر ثانیه می تواند حدود 1 مگابایت ازاطلاعات را دانلود کند (1MB/s). یعنی برای دانلود یک موزیک mp3 با حجمی حدود 3.4MB به زمانی تقریبا کمتر از 4 ثانیه نیاز دارد.
البته این سرعت های ارایه شده توسط سرویس دهندگان اینترنت، به بهترین شرایط در نظر گرفته شده اشاره میکنند. در بسیاری از سرویس ها به صورت متوسط فقط نیم یا حتی کمتر از یک سوم از سرعت اسمی اینترنت در نهایت در اختیار شما قرار می گیرد. البته نوع سرویس شما (ADSL, TD-LTE, 4G, ..) و همچنین نحوه اتصالتان و موقعیت جغرافیایی شما نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

 

سرعت مناسب اینترنت برای استریم (تماشای آنلاین)

تلویزیون متصل به تسکوباکس و پخش آنلاین فیلم
تماشای آنلاین فیلم در VOD تسکوباکس

کلمه Stream (استریم) در مقابل کلمه Download (دانلود) قرار دارد. معنای دانلود کردن، این است که فایل را به صورت کامل به روی فضای ذخیره سازی دستگاه خود دریافت می کنید و پس از پایان مرحله دانلود از آن استفاده می کنید.در استریم که به عملا برای دریافت و دیدن یا شنیدن مالتی مدیا کاربرد دارد ، دریافت کامل فایل مورد نیاز نیست و فقط به دریافت بخشی از زمان مورد نظر شما  که در حال دیدن آن هستید، می پردازد. بیشتر محتواهای دیجیتالی ویدیویی و حجم بالای محتوای تولید شده یکبار مصرف هستند، بنابر این دانلود ویدیو دیگر کاربرد چندانی نخواهد داشت.

سرویس های VOD(Video On Demand) همانند تسکوباکس ، فیلیمو، نماوا، آیو، دیجیتون و … هم که با همین روش برای کاربران ایرانی شکل گرفته اند ، باید سرعت اینترنت مناسبی برای نمایش فیلم و سریال های آن در نظر گرفته شود.می دانیم که نوع فشرده سازی صوت و تصویر ویدیو ها به شکل مستقیم به روی حجم نهایی آنها تاثیر گذار است. در واقع عمق رنگ های ویدیو (SDR/HDR)، تعداد فریم های ویدیو بر ثانیه، کیفیت صدای چند کاناله یا استریو و همچنین الگوریتم های فشرده سازی به عنوان مثال   H264, H265می تواند مستقیما بر حجم فایل نهایی و همچنین سرعت مناسب استریم آن فایل تاثیر گذار باشد.

 

بهترین اینترنت برای تماشای فیلم از نتلفیکس و آمازون پرایم

خانواده در حال تماشای آنلاین فیلم از نتفلیکس
نمایش آنلاین فیلم و سریال در VOD های خارجی

علاوه بر VOD های ایرانی، سرویس‌های پخش فیلم و سریال آنلاین خارجی  نیز مانند نتفلیکس، آمازون پرایم، Hulu، دیزنی پلاس، HBO MAX، یوتیوب TV و … نیز طرفداران زیادی در سراسر جهان و  همچنین در ایران دارند. بسیاری از سریال‌های محبوب و فیلم‌های پرفروش جهان در این سرویس‌ها استریم و پخش می‌شوند و طرفداران می‌توانند به صورت آنلاین و در لحظه همراه با سایر مردم جهان از این سرویس‌ها برای دیدن فیلم استفاده کنند. بسیاری از این سرویس دهنده‌ها حداقل سرعت مناسب برای پخش ویدیوها را با کیفیت‌های مختلف اعلام کرده‌اند.

 

حداقل سرعت برای تماشای آنلاین فیلم و سریال با کیفیت های مختلف

سرویس دهنده

غیر HD  HD

FHD  , 4K

نتفلیکس

3 mb/s 5 mb/s

25 mb/s

آمازون پرایم

1 mb/s 3.5 mb/s

25 mb/s

یوتیوب TV

2.5 mb/s 4 mb/s

15 mb/s

 

متاسفانه چون کاربران ایرانی ، به دلیل وجود تحریم‌ها و عدم سرویس دهی این VOD ها در ایران، باید از نرم افزارهای تغییر آی پی استفاده کنند در نتیجه باعث کاهش سرعت اینترنت می‌شود. پس پیشنهاد ما این است که از اینترنت‌های پر سرعتی استفاده شود که حداقل سرعتی دو برابر اعداد ذکر شده در جدول داشته باشند.  و در نهایت اگر باز هم برای استفاده از سرویس‌های خارجی مشکلاتی دارید، می‌توانید از طریق دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا، به تماشای آنها بنشینید.

 

تماشا و نمایش آنلاین فیلم چقدر حجم مصرف می‌کند؟

پس از انتخاب اینترنت مناسب برای نمایش فیلم و سریال از لحاظ سرعت، باید حجم مصرفی سرویس‌های آنلاین نمایش فیلم و سریال را هم در نظر گرفت. به صورت میانگین برای تماشای یک محتوای ویدیوی با کیفیت 1080 در فیلیمو و نماوا در هر ساعت حدود 1.5 GB از حجم اینترنت مصرف می شود. این عدد برای سرویس‌های خارجی مانند نتفلیکس می‌تواند به بیش از 7GB برای محتوای ویدیوی  4k برسد. پس، سرویس اینترنتی که از آن برای تماشای فیلم و سریال استفاده می‌کنید علاوه بر سرعت بالا باید حجم بسته مناسبی هم داشته باشد.

 

اینترنت ADSL، TD-LTE یا موبایل؟

در حال حاضر سرویس‌های ADSL و موبایل در کنار سرویس TD-LTE پرکابردترین سرویس‌های اینترنتی در ایران هستند. اینترنت ADSL برای تماشای فیلم در VOD های ایرانی با حداکثر کیفیت FHD کافی است. هرچند ممکن است در هنگام تماشا با بافر یا لگ هم رو به رو شوید.

از طرفی سرعت اینترنت موبایلی هم اگر در منطقه مناسب از نظر آنتن دهی قرار داشته باشید سرعت خوبی را برای تماشای فیلم آنلاین با بهترین کیفیت فراهم می‌کند. اینترنت TD-LTE سرعتش بسیار بیشتر ازADSL  است و برخلاف اینترنت موبایل، دارای کیفیت و پایداری زیادی هم می باشد. پس برای کاربران خانگی، اینترنت TD-LTE بهترین اینترنتی است که برای تماشای فیلم آنلاین پیشنهاد می شود.

افرادی که در کنار تماشای فیلم به گیم آنلاین هم علاقه دارند می‌توانند از سرویس سفارشی اینترنت گیمینگ استفاده کنند که دارای سرعت بالا، کمترین PING و تأخیر است. علاوه بر این سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از اینترنت پوینت تو پوینت و پهنای باند اختصاصی، اینترنت پایدار و سریعی را برای کارمندان خود در محل کار فراهم کنند

سرعت کدام اینترنت برای تماشای فیلم بهتر است؟

ساده‌ترین راه برای دانستن  اینکه بدانید در نهایت به چه پهنای باند، سرعت اینترنت یا سرعت دانلودی نیاز دارید، این است که بررسی کنید که فعالیت‌های مختلف اینترنتی شما به چه مقدار پهنای باند نیاز دارد و پس از آن، در نظر بگیرید که این فعالیت‌ها چه نقشی در استفاده‌ی شما از اینترنت دارند.

در اینجا به یک سری از فعالیت‌های عادی و رایج کاربران در اینترنت نگاهی می اندازیم. این فعالیت‌ها از کم تقاضاترین به پرتقاضاترین فعالیت‌های مجازی که به سرعت بیشتری نیاز دارند، مرتب شده اند.

برای آموزش نحوه ی اشتراک اینترنت گوشی با اندروید باکس اینجا را کلیک نمایید.

 

 

نوع فعالیت در اینترنت حداقل سرعت دانلود پیشنهادی
ایمیل ۱ Mbps
گوش دادن به موسیقی آنلاین ۲ Mbps
وبگردی عمومی ۳ Mbps
گشت و گذار در شبکه های اجتماعی ۵ Mpbs
بازی آنلاین ۵ Mpbs
ویدئو کنفرانس ۵ Mpbs
استریم ویدئوی HD ۵ Mbps
استریم ویدئوی 4K ۱۵ Mbps

 

 

 

 

نتیجه گیری

پس دیدیم که آنقدر ها هم که ما فک می کردیم میزان تقاضای مورد نیاز ما بالا نیست که نیاز به داشتن سرعت اینترنت یا سرعت دانلود بالایی داشته باشیم. اکثر فعالیت‌ها معمولا نیاز به پهنای باند چندان زیادی ندارند، مثل استفاده از ایمیل (و یا هرگونه ارتباط مبتنی بر متن دیگری نظیر چت کردن یا اکثر مکالمات ما در طول روز)، گوش دادن به موسیقی آنلاین و یا حتی وبگردی در فضای وبسایت‌های اینترنتی و جست و جو برای مسائل و موارد مختلف یا خواندن پست‌ها ، پهنای باند چندان زیادی مصرف نمی‌کنند.

نکته بسیار مهم: قبل از اینکه این بخش را به اتمام برسانیم، دوباره این موضوع را تکرار می کنیم که استفاده از پهنای باند زیاد، به هیچ وجه به معنای این نیست که یک فعالیتِ کم مصرف که به پهنای باند کمی نیاز دارد، توسط آن بهتر و باکیفیت‌تر انجام خواهد شد.

پس با توجه به تمامی مطالب گفته شده در این مقاله به این نتیجه می رسیم که سرعت کافی و حداقلی برای دیدن فیلم و سریال به صورت آنلاین در سرویس های پخش فیلم و سریال ایرانی از جمله تسکوباکس، حدود 2 مگابیت بر ثانیه است.

امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید و برایتان مفید بوده باشد.

3 1 رای
امتیازدهی به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما برایمان مهم است، لطفا دیدگاه خود را بیان کنید.x
()
x