best tv distance

چگونه مناسب ترین اندازه صفحه تلویزیون را برای خانه خود انتخاب کنیم؟

مناسب ترین اندازه صفحه تلویزیون برای فضای خانه چند اینچ است؟

مناسب ترین اندازه تلویزیون برای خانه
اندازه مناسب تلویزیون برای منزل شما چه قدر است؟

احتمالا این سوال که اندازه ی مناسب تلویزیون برای خانه ی من چه مقدار هست یا مناسب ترین فاصله ی دید از تلویزیون برای نشستن با توجه به اندازه تلویزیون تان چند متر است یا سوال هایی از این قبیل ذهن شما را به هنگام خرید تلویزیون درگیر کرده است. اندازه و کیفیت(resolution) تلویزیون از جمله عوامل موثر در فاصله ی دید و همینطور قیمت آن می باشد. پس داشتن آگاهی درست از آن می تواند به خرید بهتر و انتخاب اندازه ی مناسب تلویزیونی که احتمالا تا سال های آینده از آن استفاده خواهید کرد کمک به سزایی داشته باشد. اندازه مناسب تلویزیون برای خانه شما اندازه ایست که شما بدون نگرانی از آسیب های احتمالی ناشی از نگاه کردن طولانی به آن بتوانید تمام جزییات موجود در تصویر را با کیفیت بالا تماشا کنید.

با پیشرفت تکنولوژی، برخی از ایده ها در مورد روش های قدیمی تماشای تلویزیون منسوخ شد. اگر تلویزیون 4k دارید، نیازی نیست که نگران این باشید که چقدر به تلویزیون نزدیک می‌شوید، زیرا وضوح تصویر بسیار بالا است، باید به اندازه کافی نزدیک باشید تا تمام جزئیات در برنامه را با کیفیت بالا ببینید. بیایید انواع جدید تلویزیون ها را بررسی کنیم و استانداردهای هر کدام را در رابطه با فاصله دید ایده آل و اندازه مناسب تلویزیون بررسی کنیم، تا بتوانید از تماشای یک فیلم ترسناک بدون نگرانی در مورد میگرن ترسناک تر بعد از آن لذت ببرید.

فاصله دید مناسب از تلویزیون
مناسب ترین فاصله دید از تلویزیون در منزل شما برای تماشای راحت تلویزیون

تاریخچه

تاریخچه نحوه نشستن و تماشای تلویزیون به سه ربع قرن پیش برمی گردد. وقتی که در اواخر دهه 1940، اولین کانال در بریتانیا معرفی شد. (BBC که اکنون مشهور است.) در دهه 1960، اولین تلویزیون‌های CRT ساخته شدند. (که برای راه اندازی کمی اشعه از خود منتشر می کردند). به سرعت در دهه 1970 ، نیمی از تلویزیون‌ها در همه خانه‌ها رنگی بودند. و در دهه 1980، اولین تلویزیون با وضوح 1125 خط ساخته شد. و در سال 1996، زمانی که 1 میلیارد خانه در جهان، در اتاق‌های نشیمن و ‌خواب خود  تلویزیون داشتند معرفی شد. که به این معنا بود که هزاران چشم به تلویزیون نگاه می کردند.

مهم ترین فاکتور ها در انتخاب فاصله مناسب تلویزیون چیست؟

هنگام تصمیم گیری در مورد مکان قرار دادن تلویزیون باید فاکتورهای متعددی از جمله ابعاد مبلمان و اندازه تلویزیون، وضوح و رزولوشن(resolution)  تصویر، ارتفاع، طراحی و … را در نظر بگیرید.

وقتی صحبت از فاصله بین مبل و تلویزیون می شود، اولین ایده ای که به ذهن می رسد ایجاد فاصله ی مناسب بین تلویزیون و فضای نشستن است تا از سردردهای ناشی از نگاه کردن طولانی از فاصله نزدیک به تلویزیون جلوگیری کند.

در اولین قدم، هنگام قرار دادن تلویزیون در خانه باید دو عامل اصلی را در نظر بگیرید: اندازه تلویزیون و وضوح تصویر.

در ادامه مقاله به طور مفصل درباره این دو صحبت خواهیم کرد.

اندازه تلویزیون

هنگامی که در مورد اندازه یک تلویزیون صحبت می کنیم، منظورمان طول صفحه نمایش است که معمولاً به صورت مورب بیان می شود.

امروزه تلویزیون ها در ابعاد گوناگونی طراحی و روانه بازار می شوند. از 32 اینچی گرفته تا 43″   49″   50″    55″  و بالاتر، اما این اعداد به چه معناست؟

جالب است بدانید که این اعداد بیانگر قطر تلویزیون شماست. برای دانستن ارتفاع و طول آن باید به مشخصات تلویزیون خود مراجعه نمایید. برای مثال اگر یک تلویزیون 42 اینچ باشد (یک اینچ برابر با 2.54 سانتی متر است). به این معنی است که از یک گوشه به گوشه دیگر آن 1.06 متر است.

 

منظور از اندازه اینچی تلویزیون چیست؟
اندازه تلویزیون به اینچ بیانگر قطر تلویزیون است ینی از یک گوشه به گوشه ی دیگر آن.

وضوح تصویر(resolution)

وضوح یا همان رزولوشن، به تعداد پیکسل های نمایش داده شده در ابعاد ثابت تلویزیون به صورت عمودی و افقی گفته می شوند. وقتی که وضوح افزایش می یابد، تراکم پیکسل نیز افزایش می یابد. به این معنی که وضوح و جزئیات تصویر بهبود می‌یابد و شما تصویر باکیفیت تری را مشاهده می کنید که به شما امکان می‌دهد با حفظ همان اندازه صفحه تلویزیون، نزدیک‌تر به آن بنشینید.

بسته به اندازه و وضوح تصویر تلویزیون شما یک فرمول کلی برای محاسبه فاصله ی بین مبل و تلویزیون وجود دارد. به این صورت که برای تلویزیون های 4k  ارتفاع تلویزیون را ضربدر 1.5 و برای HD  ارتفاع را ضربدر 3 می کنیم. به طور مثال اگر یک تلویزیون  4k با ارتفاع یک متر داشته باشیم بهترین فاصله برای نشستن 1.5 متر از آن است.

بنابراین امروزه با کوچک شدن فضای خانه و اتاق نشیمن، اگر فضای شما فشرده است رزولوشن بالاتر به شما این امکان را می دهد که نزدیکتر به تلویزیون بنشینید و همچنان از وضوح بالای تصویر بهره مند شوید.

وضوح یا resolution تصویر
تاثیر وضوح تصویر در فاصله تلویزیون

طول و عرض تلویزیون به سانتی متر بر اساس اندازه اینچی تلویزیون چه قدر است؟ (اندازه تلویزیون به سانتی متر)

عرض و ارتفاع تلویزیون ها با ابعاد مختلف
طول و عرض برخی از پراستفاده ترین ابعاد تلویزیون

فاصله ی مبل از تلویزیون های FULL HD  و 4K

بنابراین با توجه به توضیحاتی که دادیم و ابعاد فضای نشیمن منزلتان، شما به راحتی می توانید مناسب ترین اندازه را برای تلویزیون خود محاسبه کنید.

جدول زیر که بر اساس اندازه تلویزیون به اینچ ارائه شده است می تواند شما را راهنمایی کند.

فاصله دید مناسب از تلویزیون های مختلف به متر
با کمک این جدول می توانید با توجه به متراژ فضای خود، اندازه مناسب تلویزیون را به دست آورید.
مبلتان را در چه فاصله ای از تلویزیون قرار دهید؟

به خاطر داشته باشید که سازنده های مختلف توصیه های متفاوتی برای فاصله دید دارند. بنابراین می توانید به آنچه که آنها پیشنهاد می کنند نیز نگاهی بیاندازید. اعداد بالا برای شروع خوب هستند. اما توجه داشته باشید که این اعداد فقط پیشنهادهایی برای تنظیم فاصله هستند و آنچه که اهمیت دارد این است که تلویزیون شما در موقعیت مناسبی باشد.

هنگامی که قصد خرید تلویزیون برای خانه ی خود را دارید مهم است که اندازه تلویزیون خود را نیز در نظر بگیرید… هیچ چیز بدتر از این نیست که اتاق نشیمن خود را بچینید و بعد متوجه شوید که تلویزیون خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است! بنابراین هنگام خرید، مطمئن شوید که اندازه تلویزیون شما چقدر است یا قصد دارید چه اندازه ای داشته باشد.

زاویه دید

زاویه دید و آستانه پیکسلی استاندارد نیز  از جمله عواملی هستند که باید در نظر گرفت. انجمن مهندسین تصاویر متحرک و تلویزیون (SMPTE) توصیه می‌کند که در فاصله‌ای بنشینید که صفحه نمایش حداقل 30 درجه از میدان دیدتان را پوشش دهد. این برای هر نوع محتوای چندرسانه ای صدق می کند.

زاویه دید مناسب از تلویزیون
زاویه دید مناسب از تلویزیون 30 یا 40 درجه است.

آیا نشستن خیلی نزدیک به تلویزیون به چشمان شما آسیب می رساند؟

نگاه کردن به صفحه تلویزیون از فاصله نزدیک مشکلی در چشم ایجاد نمی‌کند. اغلب ما نگران این موضوع هستیم که تماشای تلویزیون از فاصله‌ی نزدیک به چشمانمان آسیب وارد کند. در حالی که هیج مدرک علمی این نظریه را تایید نمی‌کند.

البته در نهایت، این ها صرفاً دستورالعمل برای راهنمایی شما هستند تا قوانین سخت و سریع. هیچ پاسخ درست یا غلطی در رابطه با دقیق ترین و مناسب ترین جای تلویزیون وجود ندارد. در واقع، با توجه به اینکه تولیدکنندگان درگیر نمی توانند روی یک رویکرد واحد به توافق برسند، تکیه بر تعدادی فرمول برای به دست اوردن بهترین اندازه برای تلویزیون منطقی تر است.

 

بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد اندازه تلویزیون برای خرید، بر روی بودجه مناسب توافق کنید. با توجه به متراژ فضای خود رزولوشن مناسب را انتخاب کنید. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر، فارغ از قیمت، اکثریت مردم به دنبال تلویزیون های 4k  هستند. چرا که ترجیح می دهند از تمام امکانات و ویژگی های احتمالی تکنولوژی های آینده بهره مند شوند. اما شما می توانید با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته اید و با کمک فرمول های ذکر شده به بهترین سایز تلویزیون برای منزلتان دست پیدا کنید و از هدر رفتن بودجه تان جلوگیری کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما برایمان مهم است، لطفا دیدگاه خود را بیان کنید.x
()
x