کابل hdmi

راهنمای جامع HDMI

راهنمای جامع  HDMI

HDMI چیست ؟

کلمه HDMI چیکده عبارت انگلیسی High-Definition Multimedia Interface به معنی رابط چند رسانه ای با کیفیت بسیار بالا است.

این تکنولوژی برای انتقال صدا و تصویر بین دو دستگاه سازگار با  hdmi مانند لپ تاپ، کامپیوتر، دوربین، تلویزیون، lcd، led، پروژکتور، مانیتور، ریسیور و دستگاه های صوتی دیجیتال ایجاد شد.

در واقع hdmi یک درگاه انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا است و به نوعی اچ دی ام آی نوعی پورت ارتباطی است که امکان انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا را فراهم می کند.

HDMI نوعی پورت است که قابلیت انتقال با کیفت بالا و تنها با استفاده از یک کابل را در اختیار کاربر قرار می دهد.

یکی از تکنولوژی های دنیای اکنون کابل HDMI است که رابطی برای انتقال هم زمان تصویر و صدا به صورت دیجیتالی و غیر فشرده را فراهم می کند.

"نمایی

کابل HDMI چیست؟

معنی کلمه HDMI در زبان فارسی رابط چند رسانه ای HD یا رابط چند رسانه ای با کیفیت بالاست؛ این پورت برای اولین بار در سال 2003 به بازار معرفی شد. یکی از مهم ترین کاربردهای کابل اچ دی ام آی انتقال داده ها از کامپیوتر و لپ تاپ به تلویزیون بدون کاهش کیفیت است.

این رابط محصول مستقلی است که در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت‌های سونی، پاناسونیک، فیلیپس، هیتاچی، سیلیکون ایمیج، توشیبا و تامسون و با مشارکت مالی و تکنولوژی این شرکت‌ها ایجاد شد .

اگر بخواهیم اطلاعات تصویر و صدا را با کیفیت عالی در حجم زیاد و فاصله‌های زیاد منتشر کنیم، با دستگاه‌هایی که از قابلیت HDMI پشتیبانی می‌کنند می توانیم این کار را انجام دهیم. یعنی با استفاده از کابل‌های HDMI می‌توانید صدا و تصویر را بدون هیچگونه کاهش کیفیتی، به فاصله‌های زیاد منتقل کنیم.

کاربرد رابط HDMI

رابط HDMI می تواند بدون انجام فشرده سازی بر روی تصاویر و صداها،اطلاعات را بین دستگاه‌هایی مثل DVD-Player، کنسول‌های بازی، سیستم‌های حرفه‌ای صوتی و تصویری، دوربین دیجیتال، موبایل‌ها و سایر دستگاه ها انتقال دهد. پورت HDMI برای دستگاه‌هایی که از لحاظ سایز، اندازه آنها کوچکتر است در اندازه ی کوچکتر و با نام mini HDMI در بازار وجود دارد.

برای درگاه HDMI یک رابط استاندارد تهیه شد که کابل HDMI نام گرفت. هر کابل HDMI در واقع کاری معادل سه کابل Component Video و شش کابل صدای آنالوگ برای انتقال اطلاعات انجام می‌دهد. سرعت انتقال دیتا در HDMI خیلی زیاد است (در کابل‌های جدید این اندازه در حدود 10 گیگابیت بر ثانیه می رسد!) از همین رو برای صداهای دالبی یا تصاویر سه بعدی گزینه بسیار خوبی هستند.

"پورت

پورت hdmi

برای تعریف بهتر پورت hdmi می توان آن را با پورت dvi (Digital Visual Interface) مقایسه کرد. اگر dvi را به hdmi تبدیل کنیم، باعث کاهش کیفیت تصویر نمی شود و تغییری در کیفیت به وجود نمی آورد. ورژن های مختلفی از HDMI ساخته شده است که همگی دارای کابل و پورت شبیه به هم هستند و در کیفیت صدا و تصویر، رزولیشن و رنگ انتقالی تفاوت هایی با هم دارند. مدل‌های جدیدتر آن دارای ویژگی هایی از قبیل 3D، اتصال دیتا اترنت و یا CEC (کنترل الکتریکی مصرف کننده) هستند.

نکته‌ای که درباره اچ دی ام آی بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید فراموش شود این است که برای این پورت هیچ تبدیلی از آنالوگ به دیجیتال صورت نمی گیرد یا هیچ فشرده‌سازی روی اطلاعات انجام نمی‌شود بلکه اطلاعات به صورت استاندارد منتقل می‌شوند که همین نکته است که باعث حفظ کیفیت صدا و تصویر در سیستم HDMI می‌شود. این تکنولوژی باعث می شود تمامی این مراحل فقط به واسطه یک کابل HDMI و درگاه آن انجام شود تا بتواند نیاز ما را از کابل کشی‌های متعدد رفع کند.

تاریخچه HDMI

اولین نسخه این تکنولوژی به نام HDMI 1.0 در سال 2003 با طول کابل بالای 2 متر به بازار معرفی شد که این توانایی را داشت که انتقال داده را با پهنای باند 4.95 گیگابیت در ثانیه و 8 کانال صوتی 192 کیلوهرتزی انجام دهد. در سپتامبر 2013 با ارایه نسخه  2.0 این قابلیت به 18 گیگابیت در ثانیه و 32 کانال صوتی 1536 کیلوهرتزی رسید.علاوه بر این نسخه جدید تولید شده از کیفیت تصویر 4k پشتیبانی می‌کند و می تواند 60 فریم در ثانیه را انتقال دهد.

همچنین در نسخه ۲ تکنواوژی اچ دی ام آی این قابلیت میسر شد تا تبادل دوطرفه با 4 مسیر صوتی و 2 مسیر تصویری به راحتی انجام شود. یعنی وقتی دو دستگاه دیجیتالی که توسط HDMI به یکدیگر متصل می‌شوند، می توانند علاوه بر انتقال داده، اطلاعات شناسایی صفحه نمایش گسترده (EDID) طرف مقابل را هم دریافت کنند.

 

دستگاه های دارای اتصالات HDMI

  • تلویزیون؛ ویدیو پروژکتور؛ مانیتور کامپیوتر
  • کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ ها
  • دستگاه‌های DVD پلیر؛ بلو ری و Ultra HD
  • کنسول‌های بازی
  • ماهواره و DVR ها
  • گیرنده‌های سینمای خانگی
  • اندروید باکس ها
  • دوربین‌های دیجیتال، دوربین فیلمبرداری
  • و …

 

روش های متداول انتقال تصاویر

روش های معمول و کابل های آنالوگ مختلفی برای انتقال در حیطه مصارف خانگی استفاده می شود؛ از جمله این کابل ها می توان به AV يا  S-Video، Composite یا Component اشاره کنیم.

در این کابل ها باید از دو کابل تصویر و کابل صدا برای انتقال استفاده کرد چون افت کیفیت و نویز نیز در این حالت به بیشترین حد خود می رسد.

در کنار کابل های آنالوگی که نام برده شد، کابل اچ دی ام آی نه تنها با عدم افت کیفیت روبرو نیست بلکه نیازی به فشرده سازی فایل ها هم ندارد. کابل اچ دی ام آی برخلاف سایر کابل ها از همگی فرمت های استاندارد ویدیوئی پشتیبانی می کند.

"ظاهر

مشخصات فنی کابل HDMI

کابل اچ دی ام آی، این امکان را فراهم می سازد که نقل و انتقال تصویرهایی با درجه وضوح بیشتر از 1080 پیکسل و با سرعت 60 فریم در هر ثانیه را برای کاربر فراهم آورد.

سرعت انتقال صدا نیز 192 کیلوهرتز است؛ این کابل در انواع کوچک و بزرگ تهیه می شود و اندازه های کوچک یا مینی کابل ها، اکثرا در دستگاه های کوچک کاربرد دارند.

ترکیب آنها شامل 19 سیم و پین در طراحی آن است و انتقال اطلاعات با سرعت 5 گیگابایت در ثانیه می باشد. همینطور محافظ copyright هم در آن به کار رفته است؛ کابل HDMI به دلیل پشتیبانی از مکانیزم CEC می تواند انتقال فایل های الکترونیکی را هم انجام دهد.

 

انواع کابل HDMI

کابل‌های اچ دی ام ای بسته به سرعت انتقال سیگنال (پهنای باند) و نسخه HDMI که با آن مرتبط هستند؛ عملکردهای متفاوتی را ارائه می‌دهند. در ادامه انواع کابل‌های HDMI مختلف رامعرفی می کنیم:

کابل استاندارد HDMI

این کابل‌ها برای برودکست HDTV؛ کابل‌ها و تلویزیون‌های ماهواره ای 720p و 1080p با ظرفیت پهنای باند حداکثر 5 گیگابیت در ثانیه هستند. برای نسخه‌های HDMI 1.0 تا 1.2a بهینه شدند.

کابل استاندارد اتومبیل

این مدل کابل دارای امکانات مشابه کابل HDMI استاندارد است اما برای اتصال دستگاه‌های پخش DVD قابل حمل و یا سایر دستگاه‌ها به نمایشگرهای ویدیویی داخل اتومبیل استفاده می‌شود. محافظ اضافی هم برای مهار کردن تداخل سایر سیستم‌های الکترونیکی خودرو و کابل در نظر گرفته شده است.

انواع کابل HDMI با سرعت بالا

این مدل کابل برای کنترل کردن وضوح تصویر 1080p و 4k (30Hz) و همچنین پشتیبانی از 3D, Deep Color تولید شده است. سرعت انتقال پهنای باند حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه است. این کابل برای نسخه‌های HDMI 1.3 تا 1.4a آماده شده است.

کابل پر سرعت  پریمیوم

این مدل کابل برای انتقال با اطمینان فیلم با وضوح 4k/Ultra HD؛ 4K / 60 Hz؛ HDR و دامنه رنگ توسعه یافته تولید شد. پشتیبانی از پهنای باند کابل حدود 18 گیگابیت در ثانیه است و برای نسخه‌های HDMI 2.0 /a/b فراهم آمد.

انواع کابل HDMI با سرعت فوق العاده بالا

این نوع کامل همه امکانات کابل‌های دیگر را دارد و از فیلم‌های 8K با HDR پشتیبانی می‌کند. این کابل اچ دی ام ای از پنهای باند 48 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند و کمتر در معرض تداخل الکترومغناطیسی ناشی از برخی از دستگاه‌های بی سیم قرار می گیرد. این نوع کابل برای HDMI 2.1 بهینه شده است و به فروش می رسد.

انواع مدل های کابل hdmi
انواعی از کابل HDMI

ویژگی های مهم و بارز کابل اچ دی ام آی

  • قابلیت انتقال فایل به صورت غیر فشرده
  •  استفاده از یک پورت و کاهش تعداد کابل های انتقال
  • قابلیت انتقال فایل تصویری و صوتی دیجیتال به صورت هم زمان
  • سرعت انتقال بسیار بالای اطلاعات
  • انتقال تصاویر با کیفیت بالا

کابل HDMI به دلیل دارا بودن خاصیت دیجیتالی، صدا و تصاویر را بدون هیچگونه افت کیفیت و فشرده سازی، به نمایشگر منتقل می کند و تصاویر دریافتی دارای وضوح بیشتری هستند.

انواع کابل اچ دی ام آی در یک تقسیم بندی دیگر

کابل 1.0 HDMI

  • معرفی در سال 2002
  • انتقال بيش از ۱۶۵ ميليون پيکسل در ثانيه برای فایل های تصويری
  • انتقال ۷ کانال صوتی با دقت ۲۴ بيت و ۱۹۲ کيلوهرتز
  • دارای یک کابل برای انتقال صدا و تصوير با حداکثر نرخ انتقال اطلاعات ۴۹۰ مگابايت در ثانيه

کابل 1.1

  • معرفی در سال 2004
  • استفاده از تکنولوژی محافظتی در فرمت DVD Audio
  • دارای مشخصات نسخه قبل

کابل 1.2

  • معرفی در سال 2005
  • امکان  ارتباط به منابع مثل کامپيوترهای خانگی
  • پشتيبانی از منابع تصویری و صوتی با ولتاژ پايين تر
  • قابليت پشتيبانی از ديسک های نوری Super Audio
  • و همچنین امکانات نسخه قبلی

کابل 1.3

  • معرفی  در سال 2006
  • مجهز به کابل تکی برای انتقال تصاویر و صداها با حداکثر پهناي باند ۱/۰۲ گيگابايت در ثانيه
  • افزايش عمق رنگ (پشتيبانی از دقت ۳۶، ۳۰ و ۴۸ بيت برای عمق رنگ)
  • قابليت هماهنگی صوتی
  • پشتيبانی از فرمت استاندارد رنگ XVYCC
  • استفاده از فایل های صوتی با فرمت Dolby True HD و DTS-HD برای اتصال به تقويت کننده های خارجی

کابل 1.4

نسخه جدید با اعمال تغییرات کمی نسبت به نسخه های قبلی، در سال 2009 به بازار معرفی شد.

  • نسخه 1.4 دارای قابلیت ساپورت D3 و شبکه است.
کابل های HDMI نسل های مختلف
مدل های مختلف کابل HDMI

انواع اتصال دهنده های HDMI

نوع A : در نسخه 1.0 تهیه شد که به آن نرمال سایز یا Type-A هم می گویند. این مدل دارای 19 پین برای انتقال داده است. این اتصال دهنده با پورت DVI-D هم خوانی دارد و قابلیت این را دارد که سیگنال های ارسالی را به راحتی به یکدیگر تبدیل کند. معمولا برای اتصال دستگاه هایی مانند پلیرهای DVD/ Blu-ray/ Ultra HD؛ کامپیوترها؛ پلیرهای رسانه های؛ باکس‌های کابل/ ماهواره و کنسول‌های بازی ویدیویی به تلویزیون؛ ویدیو پروژکتور و گیرنده سینمای خانگی استفاده می‌شود.

نوع B : در نسخه 1.0 کاربرد دارد و  29 پین دارد. وجود پین زیاد باعث می شود پهنای باند این اتصال دهنده دو برابر نوع A باشد. علاوه بر این وضوح تصویر ارسالی نیز بیشتر است.

نوع C : در نسخه 1.3 استفاده می شود؛ همانند نوع A دارای 19 پین و از نظر اندازه کوچک تر از آن است.به این مدل مینی سایز یا Type-C هم می گویند.

کابل‌های HDMI با کانکتور مینی سایز در دوربین‌های DSLR و تبلت هایی که دارای اندازه استاندارد هستند کاربرد دارند. انتهای کابل مینی HDMI به دوربین یا تبلت وصل می‌شود؛ در حالی که طرف دیگر کابل دارای یک کانکتور اندازه استاندارد است که به تلویزیون؛ مانیتور کامپیوتر یا ویدئو پروژکتور متصل می‌گردد.

نوع D : در نسخه 1.4 کاربرد دارد و تقریبا مشابه نوع A و C است و به آن میکرو سایز (Type-D) هم می گویند.

کابل‌های Micro HDMI در دستگاه‌های قابل حمل کوچکتر مانند دوربین‌های دیجیتال، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های کوچکتر استفاده می‌شود. یک کابل مینی HDMI از یک طرف دارای کانکتور میکرو و از طرف دیگر دارای کانکتور استاندارد اچ دی ام ای است. کابل خوردو (Type-E) کانکتورهای خاصی هستند که برای کابل‌های HDMI خودرو در نظر می گیرند.

"مدل

استفاده از اچ دی ام آی برای اتصال لپ تاپ و کامپیوتر به تلویزیون

بهترین روش برای اتصال لپ تاپ و کامپیوتر به تلویزیون استفاده از کابل HDMI است.

چون دارای بهترین کیفیت است و این نوع اتصال صدا و تصویر را با هم انتقال می‌دهد که البته کامپیوترهای متداول امروزی این نوع اتصال را به هیچ عنوان پشتیبانی نمی‌کنند و این نوع اتصال مخصوص کامپیوتر‌ها و پخش کننده‌هایی است که برای اتصال به تلویزیون طراحی شدند.

این نوع اتصال (HDMI) توسط کارت‌های گرافیکی مثل کارت‌های گرافیکی nvidia سری 8 پشتیبانی می‌شود و دارای خروجی HDMI می‌باشند و صدا به همراه تصویر توسط یک کابل نازک شبیه USB انتقال پیدا می‌کنند.

طریقه نصب کابل اچ دی ام آی به تلویزیون

بعد از پیدا کردن پورت HDMI باید کابل را به آن متصل کنید. فقط  دقت کنید که باید اتصال کابل به صورت کامل انجام شود و سیم تا انتها وارد پورت گردد.

تفاوت پورت HDMI و DVI

پورت DVI چون کابل آن دارای سوزن های اتصال می باشد، یک پورت شبیه مستطیل است که دارای سوراخ هایی در چند ردیف برای اتصال کابل است . در حالی که اچ دی ام آی از آن باریکتر است.

تفاوت پورت HDMI و VGA

پورت VGA هم همانند DVI می باشد با این تفاوت که پورت VGA کوچکتر است. این پورت هم دارای ردیفی از سوراخ ها است تا اتصال کابل انجام شود.

تفاوت پورت HDMI و DISPLAY

یکی دیگر از کابل های دیجیتال که نوظهور هم هست DISPLAY نام دارد. ساختار آن شبیه کابل اچ دی ام آی و USB است ولی پورت آن نسبت به اچ دی ام آی دراز تر و همینطور دارای شکل مستطیل می باشد، در صورتی که HDMI دارای انحنا در قسمت پایینی است.

 

قابلیت‌های دیگری که باید در کابل‌های HDMI در نظر گرفت

برای بهبود انتقال سیگنال بین دستگاه‌ها، کابل‌های اچ دی ام ای ممکن است دارای امکانات دیگری نیز باشند.

پسیو

اکثر کابل‌های HDMI پسیو هستند. این به این معنی است که یک سر آن به منبع تغذیه وصل می‌شود و سر دیگر به یک گیرنده سینمای خانگی یا صفحه نمایش اتصال می یابد و سیگنال را منتقل می کند. این کابل همچنین دو طرفه است؛ یعنی می‌توانید انتهای آن را به ورودی یا خروجی اچ دی ام آی وصل کنید. کابل‌های پسیو HDMI باید بتوانند سیگنال پایداری را برای طول 15 فوت به وجود آورند.

اکیتو

کابل‌های اچ دی ام آیی که طول بیشتری دارند ممکن است برای اینکه بتوانند سیگنال را پایدار انتقال دهند  نیاز به تقویت دارند. کابل‌های HDMI اکتیو دارای مدارهای تقویت کننده در داخل یکی از هدهای اتصال هستند. به این صورت که انرژی به صورت داخلی تامین می‌شود؛ اما ممکن است کابل اکتیوی داشته باشید که منبع تغذیه خارجی را از طریق کابل کوچکی متصل می‌کند که از یکی از انتهای کانکتورهای HDMI به یک منبع تغذیه USB یا آداپتور AC متصل می‌شود.

اپتیکال

کابل‌های HDMI اپتیکال سیگنال‌ها را از به وسیله کابل فیبر نوری انتقال می‌دهند؛ (هم صوت و هم تصویر). این نوع کابل نیز شامل همان نوع کانکتور انتهایی هستند که سایر کابل‌های HDMI دارند. همچنین این مدل کابل ها می‌توانند بسیار نازک باشند اما می‌توانند سیگنال‌های پایدار را برای مسافت‌های طولانی تر بدون نیاز به انرژی خارجی انتقال دهند.

البته روش‌های دیگری هم برای انتقال سیگنال HDMI در مسافت‌های بلندتر با استفاده از راه حل‌های سیمی و بی سیم وجود دارد.

نکاتی که در هنگام خرید کابل HDMI باید در نظر داشته باشید:

  • کابل هایی که با کانکتور متناسب با دستگاه‌های خود دارید را خریداری نمایید.
  • به طول کابل توجه کنید. آن را بر اسا نیازتان انتخاب کنید که بلند می خواهید یا کوتاه؟ اول باید مطمئن شوید که طول کابل به قدری کوتاه نباشد که نتوانید تجهیزات خود را جابه جا کنید. برای خرید کابل‌های خیلی طولانی هم زیاده روی در هزینه نکنید. قیمت همیشه نشان دهنده کیفیت کابل HDMI نیست و شما نباید کابل‌های بی کیفیت را بخرید. همیشه از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید و دقت کنید که بسته بندی های کابل دارای لوگوی رسمی باشد.

 

 

 

1 1 رای
امتیازدهی به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما برایمان مهم است، لطفا دیدگاه خود را بیان کنید.x
()
x