تفاوت AOSP و اندروید TV

تفاوت AOSP و اندروید TV

در این مقاله به تعریف و بررسی تفاوت AOSP و اندروید TV می پردازیم.در ابتدا تعریف مختصری از هرکدام را ارایه می دهیم و در ادامه به مقایسه و بررسی تفاوت های آن ها خواهیم پرداخت.

تعریف AOSP

کاربران اکثر اوقات AOSP و اندروید را با یکدیگر اشتباه میگیرند. این در حالی است که هرکدام تعریف مشخص و جداگانه ای دارند.

پروژه AOSP یا همان Android Open Source Project منبع اصلی کدهای سیستم‌عامل اندروید است که مدیریت گوگل آن را توسعه می دهد. در واقع سورس کد اصلی اندروید به عنوان پروژه اوپن سورس اندروید AOSP شناخته می شود.

Android Open Source Project
پروژه AOSP

AOSP  یک پروژه توسعه سیستم‌عامل متن‌باز است که توسط شرکت گوگل مدیریت می‌شود. کدها و راهکارهای این منبع در اختیار همگان قرار دارد اما گوگل بر جهت‌گیری کلی و بر بخش زیادی از توسعه آن نظارت دارد. همچنین گوگل هر ساله در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود موسوم به I/O نسخه جدید سیستم‌عامل موردنظرش را ارایه می‌کند.

حالا به تعریف مختصری از اندروید می پردازیم تا تفاوت آن را از AOSP بهتر تشخیص دهیم.

 اندروید چیست؟

android icon
سیستم عامل اندروید

اندروید یک سیستم‌عامل و مجموعه نرم‌افزاری است که برای دستگاه‌های متنوعی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و بسیاری دیگر از دستگاه‌های هوشمند در دسترس است. اندروید به این دلیل ایجاد شد تا اپراتورها، سازندگان گوشی، و توسعه‌دهندگان بتوانند از آن برای تحقق ایده‌های خود و همچنین ارائه‌ی یک محصول واقعی و موفق در جهت بهبود تجربه کاربری دستگاه‌های همراه برای کاربران استفاده کنند.

این نسخه از سیستم عامل که بر اساس نسخه اصلاح شده هسته لینوکس و سایر نرم افزارهای اوپن سورس طراحی شده است و در وهله اول برای دستگاه های تلفن همراه روی صفحه نمایش لمسی مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها طراحی شده است. علاوه بر این، گوگل Android TV را هم برای تلویزیون ها طراحی کرده است.

 

مزیت AOSP چیست؟

در مقابل، پروژه متن باز اندروید AOSP علاوه بر امکان پذیر کردن مشارکت در توسعه، به دلیل استفاده از مجوز نرم‌افزارهای متن‌باز ، قابلیت استفاده رایگان دارد. به همین دلیل تولیدکنندگانی مثل سامسونگ و سایرین آزادند تا با تغییر پروژه آن را برای اهداف خود سفارشی سازی کنند و تغییر دهند. با این وجود، اکثر تولیدکنندگان ، نسخه‌های دیگری از AOSP  را از طرف سازندگان تراشه‌ها مثل کوالکام دریافت می‌کنند. علت این مساله سازگار بودن اندروید با سخت‌افزارهای موردنظر سازندگان است که در ادامه توضیح بیشتری خواهیم داد. این روند برای گوگل بسیار رضایت بخش است چون توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا از اندروید برای طیف وسیعی از گجت‌های متصل به اینترنت استفاده کنند. در مقابل، شرکت‌ها  هم به اصلاح و بهبود سیستم‌عاملشان کمک می‌کنند. این یک همکاری دو سر برد است.

حتما می دانید که سیستم‌عامل‌ها نرم‌افزارهای بسیار پیچیده‌ای هستند و اندروید هم در این راستا قرار می گیرد. AOSP  با پوشش دادن وسیعی از طیف لایه‌های نرم‌افزاری درون سیستم‌عامل خود باعث می شود تا توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان بتوانند از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مختلفی بهره ببرند.

تفاوت AOSP  و اندروید

پروژه متن باز اندروید اغلب موارد با اندروید خالص اشتباه گرفته می‌شود ولی این مقایسه درست نیست. AOSP با داشتن تمام امکاناتش، موارد موردنیاز برای گوشی هوشمند تکمیل شده را ندارد. این نکته را باید یادآوری کنیم که AOSP نمی‌تواند درایورهای مرکزی را برای انواع مختلف پیکربندی‌های سخت‌افزاری تامین کند. منظور ما از درایور مرکزی، همان فریمور موردنیاز برای سخت‌افزارهای مختلف از پردازنده گرفته تا دوربین را شامل می شود. تولیدکنندگان گوشی‌ها و تراشه‌ها مانند کوالکام و سامسونگ باید این درایورها را در نسخه اندروید تولیدی خود قرار دهند. یکی از علت های طولانی شدن راه‌یابی مسیر نسخه‌های جدید AOSP به گوشی‌ها همین مساله بوده است.

همچنین باید بگوییم که پروژه متن باز اندروید سرویس‌ها و برنامه‌هایی از گوگل را همچون یوتیوب، مرورگر کروم و حتی پلی استور را ندارد. این مجموعه نرم‌افزارها به‌صورت جدا به‌عنوان سرویس‌های موبایل گوگل به شرکت‌های سازنده داده می شود. هر سازنده‌ای که این سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل را بخواهد ، باید درخواست مجوز ارائه دهد و آزمایش‌های مختلفی را برای سازگاری با آن بدهد. از دیگر شرایط دریافت این مجوز، قرار دادن اپلیکیشن‌های گفته شده قبل از عرضه گوشی‌ها است تا کاربران به دانلود جداگانه آن‌ها نیازی نداشته باشند.

AOSP  با تلاش گسترده تعداد زیادی از توسعه‌دهنده در سراسر جهان، با قدرت به‌عنوان پایه و اساس موفقیت اندرویدروبه جلو پیشروی می کند. با وجود اینکه گجت‌های اندرویدی قرار نیست به این زودی‌ها جایی بروند، اما گوگل مشغول توسعه جایگزین آن در آینده ای نزدیک است.

حالا با دانستن معنای بهتر AOSP می خواهیم به معرفی فناوری و محصول دیگری به نام اندروید تلویزیون (Android TV)بپردازیم.

اندروید تلویزیون (Android TV)

تلویزیون در حال پخش برنامه توسط اندروید تی وی
با اندروید TV می توانید برنامه های گوشی هوشمند خود را در تلویزیون اجرا کنید.

اگر برنامه یا بازی Android داشته باشید،  شما می توانیداز طریق Android TV  به تماشا و استفاده از آن در اتاق نشیمن که تلوزیونتان در آنجاست بنشینید. برنامه های Android TV از همان معماری برای تلفن ها و تبلت ها استفاده می کنند.

Android TV یا اندروید TV در واقع دستگاهی است که برای صفحات نمایش بزرگ طراحی و بهینه شده است. که رابط کاربری مخصوص به خود را دارد، و هم چنین دارای فروشگاه برنامه های اندرویدی است. که برای کنترل بهتر آن ایجاد شده و تمام نکاتی را که از یک ستاپ باکس اندرویدی با قابلیت بخش آنلاین انتظار دارید را برآورده کرده است.

همانند اپل تی وی، فضای اندروید تی وی هم برای محیط تلویزیون بهینه شده و مثل هندست های اندرویدی، این دستگاه هم به دست سازندگان مختلفی تولید شده است. و تنها گوگل ،کمپانی منحصر به فرد این دستگاه نیست. به عنوان مثال کمپانی ریزر و اندویا نیز اندروید تی وی دارند و به تازگی حتی برخی از تلویزیون ها هم به طور پیش فرض و از همان ابتدا با اندروید تی وی روانه بازار می شوند. به طور خلاصه می توان گفت که  اندروید تی وی در واقع یک پلت فرم است. و در مقابل، اپل تی وی یک دستگاه است و این دو با یکدیگر متفاوت هستند.

با توجه به این تعریف پس می توان برنامه های تلویزیونی جدیدی را ساخت  و یا توسعه دادکه بر پایه ی اندروید است و در دستگاه های تلویزیون نیز اجرا می شود.

در ادامه به توضیحات بیشتری درباره اندروید و اندروید TV و AOSP خواهیم پرداخت که تفاوت ها و مزایای هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید عملا محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا شناخته شده! اولین نسخه‌ی اندروید در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و اولین دستگاه اندرویدی در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت HTC  روانه بازار شد. اما به تازگی، گوگل نسخه‌های ویژه‌ای از اندروید را برای مصارف مختلف به بازار معرفی کرده است.  از جمله : اندروید تی وی (Android TV) را برای تلویزیون،(Android Auto) را برای خودرو  و هم چنین گجت‌های پوشیدنی Wear OS را معرفی کرده است.

گوگل در سال 2005 .Android Inc را خریداری و بعد توسعه داد و  اولین دستگاه تجاری اندرویدی خود را در سپتامبر 2008 رونمایی کرد. سورس کد اصلی اندروید به عنوان پروژه اوپن سورس اندروید AOSP شناخته می شود.

اندروید به خودیِ خود سیستم عاملی متن‌باز است که هر ساله نسخه‌ی جدیدی آن به کمک توسعه‌دهندگان زیادی به رهبری شرکت گوگل معرفی می‌شود. به زبان ساده، پروژه‌های برنامه‌نویسی متن‌باز، پروژه‌هایی هستند که کدهای منبع (Source Code) آن‌ها در دسترس عموم قرار گرفته است. یعنی هر کسی می‌تواند این کدها را دریافت، ویرایش و بازتولید کند تا به نسخه‌ی دلخواه خود از پروژه‌ی اصلی برسد. مثلا هر برنامه‌نویسی می‌تواند کدهای منبع مربوط به پروژه‌ی اندروید را که  AOSP می‌نامند، را بردارد، بخش‌هایی از آن را به دلخواه ویرایش و به طور شخصی، اندروید را کامپایل کند تا نسخه‌ی سیستم عامل مطلوب خودش را تولید کند.

 

 تفاوت AOSP  و اندروید TV

برخلاف اندروید (یا اندروید موبایل)، اندروید تی وی (اندروید TV ) پروژه‌ای متن باز نیستیعنی با هر بار انتشار نسخه‌ی جدید سیستم عامل اندروید تی وی، کدهای منبع اون، در اختیار توسعه‌دهندگان قرار نخواهد گرفت.

 اصلا اندروید TV چیه؟

اندروید تی وی نسخه‌ای ویژه از سیستم عامل اندروید است که توسط شرکت گوگل ارایه شده. برخلاف اندروید موبایل، سایر شرکت ها نمی‌توانند کدهای منبع اندروید تی وی را مستقیما از گوگل بگیرند و در محصولات خود استفاده کنند. مثلا شرکت سامسونگ، می تواند اندروید موبایل را برای دستگاه‌‌های موبایل سامسونگ از گوگل دریافت و استفاده ‌کند اما نمی‌تواند همین کار را برای اندروید تی وی هم انجام دهد. فقط در صورتی می تواند این کار را انجام دهد که دستگاه‌های سامسونگ را با قوانین گوگل برای اندروید تی سازگار کند و سپس عرضه نماید.

پکیج اندروید توسط گوگل تی وی که توسط گوگل ارایه شده است بصورت متن‌باز نیست بلکه با انجام یک سری آزمایش  که تحت عنوانGoogle CTS  مطرح شده است روی دستگاه‌های استفاده‌کننده از این سیستم عامل بررسی و مجوز بهره‌برداری گرفته است. به عنوان نمونه، دستگاه می باکس شرکت شیائومی یکی از این موارد است. این دستگاه از سیستم عامل اندروید تی وی استفاده می‌کند و اصطلاحا دستگاهی Google Certified است.

 

تفاوت اندروید و اندروید TV در چیست؟

تفاوت این دو نسخه از اندروید در عوامل مختلفی قابل بررسی است. از لایه‌ی سیستم عامل گرفته تا لایه نرم‌افزارها و سرویس‌ها. گوگل  با تغییر بخشی از کد سیستم عامل اندروید موبایل توانسته نرم‌افزارها و سرویس‌های مورد نیاز کاربران تلویزیونی را بهتر اجرایی کند.

در لایه‌ی نرم‌افزار، گوگل از نرم‌افزارهای مخصوص و ویژه خود استفاده می‌کند. به عنوان نمونه برخلاف دستگاه‌های موبایل اندرویدی که عموما با لانچر شرکت‌های سخت‌افزاری ارائه می‌شوند (مثل لانچر و رابط کاربری One UI شرکت سامسونگ(، دستگاه‌های اندروید TV گوگل با لانچری که توسط گوگل عرضه می‌شود توسعه داده شده است. مثالی دیگر در این مورد فروشگاه نرم‌افزاری (Play Store) است که از اپلیکیشن کاملا متفاوتی استفاده می‌کند (اگرچه این فروشگاه نرم افزاری هم Playstore نام دارد و همان package name پلی استور موبایل را دارد ولی اپلیکیشن ها و بازی هایی که می شود از آن دانلود و نصب کرد مناسب برای رابط کاربری تلویزیون هستند.

گوگل، سیستم عامل اندروید تی وی را طوری بازنویسی کرده که به جای لمس صفحه نمایش موبایل، کاربر بتواند با ریموت کنترل آن را هدایت کند. موضوع بسیار مهم در این مورد این است که یک بار در سطح سیستم عامل ( یعنی لایه پایین) لازم است که ریموت کنترل و کلیدهاش به سیستم معرفی شود و یک بار هم در طراحی و توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها. این مساله باید در نظر گرفته شود که کاربر تنها چیزی که دارد یک ریموت کنترل است و باید بتواند با همان ریموت کنترل کارش را انجام دهد.

 

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید می خواهیم  از دستگاه اندروید باکس تسکو (تسکوباکس) به عنوان نمونه برای بررسی تفاوت نسخه تی وی و موبایل استفاده کنیم.

بررسی یک نمونه ی موردی: اندروید باکس تسکو

تسکوباکس
اندروید باکس تسکو نمونه ای از یک اندروید TV است

در نسخه‌ی تی وی این اپلیکیشن طراحی رابط کاربری به گونه ای است که کاملا با موبایل متفاوت است. به این مدل اصطلاحا(focus state) یا حالت تمرکز می گوییم.  در واقع اگر بخواهیم روی گوشی موبایل یک آیتم را انتخاب کنیم این کار را با لمس کردن انجام می دهیم. برای انتخاب آیتم کناری هم دقیقا همین کار یعنی لمس کردن را انجام می دهیم.

اما روی تلویزیون چه؟! دیگر نمی توان با لمس کردن این کار را انجام داد، بلکه باید موقعیت فعلی آن را مشخص کرد. یعنی اگر یکی از آیتم‌ها طوری از بقیه متمایز باشد که قابل تشخیص باشد، می‌توان با استفاده از ریموت کنترل آیتم‌های دیگر را هم متمایز و انتخاب کرد. در واقع ریموت کنترل باید بتواند آیتم ها را از هم متمایز کند پس لایه‌ی سیستم عامل این قابلیت را قالب استفاده کرده و در نتیجه برنامه نویسان اپلیکیشن سازگار با ریموت را پیاده‌سازی می‌کنند. یعنی سیستم عامل فرمان را از ریموت کنترل دریافت و به اپلیکیشن تحویل می‌دهد. وظیفه‌ی اپلیکیشن هم این است که از این اطلاعات دریافتی به درستی استفاده کند.

یکی از دلایلی که گوگل، پلی استور تلویزیون (در اندروید تی وی) را از پلی استور موبایل جدا کرده همین مساله است.  اپلیکیشن‌های زیادی هستند که روی پلی استور موبایل هستند و با ریموت کنترل نمی‌شود با آنها کار کرد!

پشتیبانی اندروید TV هم با اندروید موبایل تفاوت دارد. وظیفه‌ی پشتیبانی از اندروید تی وی به طور مستقیم برعهده گوگل است. اما شرکت ارائه‌دهنده‌ی سخت‌افزار ، اندروید موبایل را پشتیبانی می‌کند.

تفاوت اندروید باکس با اندروید TV در چیست؟

اندروید باکس تسکو
تسکو باکس

گفتیم که اندروید TV یک سیستم عامل مبتنی بر اندروید برای تلویزیون است که می تواند هم روی تلویزیون و هم روی سایر سخت افزارها اجرا شود. از نمونه این سخت افزارها، می توان به تی وی باکس های اندرویدی اشاره کرد که امروزه آن ها را اندروید باکس می نامند.پس یک اندروید باکس می تواند از سیستم عامل اندروید TV برخوردار باشد. البته اندروید باکس ها ممکن است دارای اندروید نسخه موبایل هم باشند

با توجه به این مطالب نتیجه می گیریم که اندروید تی وی قطعا بهترین سیستم عامل ممکن برای تلویزیون است. اما چگونه می توان تلویزیون را به یک تلویزیون اندرویدی تبدیل کرد؟ اندروید باکس ها پاسخگوی این نیاز ما هستند.

اندروید تی وی در واقع شاخه‌ای از سیستم‌عامل اندروید است که با لانچر و فروشگاه نرم‌افزاری مخصوص خود وارد بازار رقابت با اپل تی وی (Apple TV) ‌شده است.
ارائه سرویس‌های ویدیویی اینترنتی بر بستر تلویزیون‌های خانگی با کمترین درگیری فنی و تنظیمات، هدف اصلی این سیستم‌عامل یوده است.
اندروید تی وی‌ها به لحاظ کمی و کیفیتی خروجی صدا و تصویر ضعیف و غیرقابل رقابتی با اندروید باکس ها دارند.
به دلیل صرفه اقتصادی این نسخه از سیستم‌عامل ، تقریباً همیشه با سخت‌افزارهای بسیار ضعیف و طبیعتا ارزان قیمت (همانند شیائومی باکس‌ها) ارائه می‌شوند.

تجربه نشان داده که اندروید تی وی جوابگوی مناسب برای کاربری نیمه‌حرفه‌ای یا حرفه‌ای در زمینه صوت و تصویر، اینترنت و یا کامپیوتر نیست.
اندروید باکس با سیستم‌عامل اندروید خالص، برخوردار بودن از سخت‌افزار بسیار قوی، خروجی تصاویر با توانایی 4K HDR، صدای ۷.۱ کانال، امکان پشتیبانی از تمامی بازی‌ها و نرم افزارهای اندرویدی و هم چنین پشتیبانی از لوازم جانبی استاندارد، عملکردی عالی را در هنگام دیدن محتوای دیجیتال در اختیار شما قرار می دهد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم با تعریف  AOSP و اندروید TV یا (Android TV) به بررسی عملکرد و تفاوت های آنها بپردازیم و نکات و مواردی را که در ارتباط با این دو مفهوم هستند را توضیح و شرح دهیم.

امیدواریم مطالبی که ذکر کردیم پاسخگوی نیاز شما در رابطه با این موضوع بوده باشد.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما برایمان مهم است، لطفا دیدگاه خود را بیان کنید.x
()
x