Screen Mirroring انتقال صفحه نمایش

در این مقاله می خواهیم به بررسی Screen Mirroring یا انتقال تصویر بپردازیم. ابتدا آن را تعریف می کنیم و بعد روش ها و پروتکل های آن را بررسی می کنیم. سپس به اجرای آن در دستگاه اندرویدباکس و نحوه استفاده از آن در دستگاه هایی با سیستم عامل های اندروید و IOS، خواهیم پرداخت.

 

 

می توان گفت روش Screen Mirroring یا انعکاس تصویر، بهترین روش برای نشان دادن صفحه نمایش یک دستگاه در دستگاه دیگر بدون نیاز به هیچ کابل و سیمی است. قبل از اینکه جلوتر برویم بهتر است اصول اولیه انتقال تصویر و یا انعکاس صفحه (Screen Mirroring) را بدانیم.

انعکاس صفحه
screen-mirroring چیست؟

screen mirroring چیست؟

فناوری Screen Mirroring به شما این امکان را می دهد که به صورت بی سیم صفحه نمایش یک دستگاه را در نمایشگر دستگاه دیگری به طور همزمان به اشتراک بگذارید. فناوری انتقال صفحه نمایش، هم به یک دستگاه ارسال صفحه و هم به یک دستگاه گیرنده صفحه (که اغلب گیرنده یا پخش کننده رسانه نامیده می شود) نیاز دارد.

دستگاه ارسال صفحه:

دستگاهی است که تصویر از آن منتقل می شود (دستگاهی که می خواهید نمایشگر آن را در نمایشگر دیگری به اشتراک بگذارید). این دستگاه می تواند گوشی، تبلت یا کامپیوتر باشد. این دستگاه‌ها می توانند از پروتکل ارتباطی بی‌سیم اختصاصی و همه گیرتری مانند AirPlay، Miracast، Google Cast استفاده کنند یا بر اساس دیگر نرم‌افزارهای کمتر شناخته شده انعکاس صفحه نمایش باشند. می‌توانید از iPhone، iPad، تلفن‌ها و رایانه‌های لوحی Android، Chromebook، رایانه‌های شخصی Windows، Mac و موارد دیگر، برای انتقال تصویر استفاده کنید.

دستگاه دریافت صفحه:

دستگاهی است که تصویر را به آن منتقل می کنید (دستگاهی که می خواهید محتوای به اشتراک گذاشته شده خود را در آن نمایش دهید). گیرنده های رایج شامل پخش کننده های رسانه ای مانند Apple TV، Chromecast، Amazon Fire TV Stick، TSCOBOX، Roku و یا تلویزیون هایی که به صورت پیش فرض از قابلیت اشتراک گذاری صفحه نمایش بهره مند می باشند، هستند.

این امکان وجود دارد که از کابل هایی مانند HDMI برای اشتراک گذاری صفحه نمایش خود با نمایشگر دیگری استفاده کنید. با این حال، اشتراک گذاری صفحه نمایش توسط کابل یک راه حل قدیمی، مشکل ساز و پرهزینه است. در حالی که انتقال تصویر به روش Screen Mirroring مقرون به صرفه و بسیار راحت تر است.

بررسی پروتکل های انعکاس یا انتقال تصویر صفحه نمایش

پروتکل های انتقال صفحه

 

بسیاری از دستگاه‌ها دارای پروتکل‌های داخلی و ویژه ای هستند که به داده‌ها اجازه می‌دهند به صورت بی‌سیم از وسیله ای به وسیله ای دیگر منتقل شوند. یک پروتکل انتقال تصویر به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا داده ها را به دستگاه‌های سازگار یا گیرنده‌های بی‌سیم به اشتراک بگذارند.

برخی از پروتکل های محبوب Screen Mirroring عبارتند از:

  • AirPlay، پروتکل انعکاسی اختصاصی اپل برای محصولات اپل.
  • Google Cast، ارسال محتوا برای محصولات Google.
  • Smart View، پروتکل Mirroring سامسونگ.
  • Miracast، یک پروتکل عمومی مشترک برای بسیاری از دستگاه های مجهز به اندروید یا ویندوز.
  • SSP، پروتکل انعکاسی و استریم صفحه سازمانی همه‌جانبه که در Ditto استفاده می‌شود. این پروتکل با طیف وسیع تری از دستگاه ها نسبت به پروتکل های داخلی و بومی موجود در دستگاه های اپل، اندروید و ویندوز سازگار است.
  • سایر پروتکل‌های عمومی، که سازگار با اکثر محصولات هستند.

جالب است بدانید که برخی از این پروتکل‌ها مانند AirPlay، Google Cast و Miracast با اکثر دستگاه‌هایی که در حال حاضر دارید به صورت پیش فرض عرضه می‌شوند. این به معنای انعکاس سریع و آسان صفحه نمایش به دستگاه های سازگار با آن است.

این موضوع را باید در نظر بگیرید که این پروتکل ها فقط با دستگاه هایی سازگار هستند که از پروتکل مشابه با آن استفاده می کنند. در غیر این صورت باید از یک پروتکل عمومی استفاده کنید که با اکثر دستگاه ها سازگار باشد. مثلا شما نمی‌توانید صفحه نمایش آیفون را به رایانه شخصی ویندوزی، بدون استفاده از یک پروتکل عمومی که سازگار با هردو است، انعکاس دهید.

مزایا و راحتی روش screen mirroring باعث شده تا استفاده از این فناوری در بسیاری از جلسات اداری، آموزشی ، مدارس، شرکت ها و … محبوب شود.

انتخاب پروتکل مناسب، برای Screen Mirroring

فهمیدن این که چه زمانی از این پروتکل ها استفاده کنید یا چه زمانی به دنبال جایگزینی بگردید می تواند کمی گیج کننده باشد. ما این جا ابتدا کاربرد هر پروتکل انتقال تصویر را در یک جدول به صورت خلاصه آورده ایم و سپس در ادامه مقاله آن ها را بررسی می کنیم:

نام پروتکل موارد استفاده
AirPlay آیفون،Apple TV ، Mac، HomePod، iPad
Google Cast (Chromecast) دستگاه‌های  Google،سیستم ‌عامل‌های  Android،Chrome ، Chromebook، بلندگوی هوشمند Google
Smart View محصولات سامسونگ
Miracast برخی از دستگاه های ویندوز و اندروید
SSP عمومی و استفاده شده در Ditto
DLNA عمومی
AirParrot اتصال ویندوز و macOS به گیرنده های AirPlay و Google Cast
Reflector دستگاه مک یا ویندوز

 

AirPlay

پروتکل airplay mirroring
Airplay

اکثر دستگاه های اپل مجهز به AirPlay هستند. آیفون، آیپد، مک، هوم پاد و اپل تی وی همگی از AirPlay برای ارسال و دریافت محتوا به صورت بی سیم استفاده می کنند. اگر فقط صاحب دستگاه‌های اپل هستید، احتمالاً می‌توانید از AirPlay برای انتقال تصویر استفاده کنید. آنچه را که می‌توانید با استفاده AirPlay نمایش دهید و پخش کنید در اینجا بیان شده است:

  • انتقال صفحه نمایش آیفون به Apple TV
  • انتقال صفحه نمایش آیفون به مک
  • پخش جریانی صدا از آیفون به هوم پاد
  • انتقال صفحه نمایش iPad به Mac
  • انتقال صفحه نمایش iPad به Apple TV
  • پخش جریانی صدا از iPad به HomePod
  • انتقال صفحه نمایش مک به اپل تی وی
  • پخش جریانی صدا از مک به HomePod

نکته:

انتقال صفحه نمایش AirPlay iPhone/iPad به Mac به دستگاه‌های خاصی و فقط در macOS Monterey و macOS Ventura محدود می‌شود.

مشکل: دستگاه های غیر اپل به AirPlay مجهز نیستند. همانطور که در بالا ذکر شد، افرادی که انواع دستگاه های دیگر دارند نمی توانند با استفاده از AirPlay محتوا را به صورت بی سیم به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، اگر شبکه ای پیچیده یا ایمن مانند اکثر مدارس و مشاغل دارید، AirPlay ایده آل نیست. AirPlay به Bonjour و ترافیک چندپخشی نیاز دارد تا در شبکه شما مجاز باشد.

AirPlay همچنین زمانی که شبکه های جداگانه دارید کارکردش محدود می شود. اگر کارمندانی در یک شبکه و مهمانان در شبکه دیگر یا دانش‌آموزان و معلمان در شبکه‌های جداگانه دارید، آن ها نمی‌توانند صفحه نمایش خود را اشتراک‌گذاری کنند. دستگاه های فرستنده و گیرنده باید حتما در یک شبکه باشند. علاوه بر این، AirPlay گزینه های سفارشی سازی پیشرفته ای را ارائه نمی دهد که به شما امکان دهد تعیین کنید چگونه و چه چیزی را بازتاب کنید. سایر محصولات انتقال صفحه‌نمایش مانند Ditto به حل این مشکلات کمک می‌کنند.

Google Cast

"Ditto

Cast پروتکل اختصاصی انعکاس صفحه یا انتقال تصویر است که در دستگاه‌های Google، سیستم‌عامل‌های Android و Chrome و برخی از برنامه‌های Google رایج است. Chromecast پروتکل داخلی استریم گوگل برای بسیاری از تلویزیون های هوشمند و پخش کننده های رسانه ای می باشد.

Google Cast (یا Chromecast داخلی) گزینه خوبی است اگر فقط بخواهید تلفن Android یا Chromebook خود را به تلویزیون هوشمند خود بازتاب دهید. با این حال، تلویزیون هوشمند شما باید Chromecast داخلی داشته باشد تا بتواند این کار را انجام دهد.

مواردی که می‌توانید با Google Cast صفحه نمایش را انتقال دهید:

  • انتقال صفحه نمایش تلفن Android به تلویزیون با Chromecast داخلی
  • پخش صدا از تلفن Android به بلندگوی هوشمند Google
  • تبلت اندروید را به تلویزیون با Chromecast داخلی منعکس کنید
  • پخش جریانی صدا از تبلت اندروید به بلندگوی هوشمند گوگل
  • آینه صفحه نمایش Chromebook به تلویزیون با Chromecast داخلی
  • آینه صفحه از مرورگر وب Chrome به Chromecast داخلی
  • پخش جریانی صدا از مرورگر وب کروم به بلندگوی هوشمند Google
  • ارسال به دستگاه Chromecast متصل به درگاه HDMI

اگر به ویژگی‌های امنیتی نیاز دارید، به دنبال جایگزینی برای Google Cast باشید. پروتکل داخلی ویژگی های امنیتی حیاتی را برای مدارس و مشاغل ارائه نمی دهد و اتصالات نمی توانند از VLAN عبور کنند.

Smart View

پروتکل smart view
smart view

این پروتکل که نسخه Google Cast سامسونگ است، برنامه ای برای تلفن، تبلت یا لپ تاپ سامسونگ شما است که به شما امکان می دهد صفحه نمایش خود را به سایر دستگاه های سامسونگ منعکس کنید و انتقال دهید.

اگر می‌خواهید دستگاه تلفن همراه یا لپ‌تاپ سامسونگ خود را به تلویزیون سامسونگ یا سایر نمایشگرهای سامسونگ منعکس کنید، از Smart View استفاده کنید. اما اگر به سازگاری با طیف وسیع تری از دستگاه ها نیاز دارید یا اگر به راه حلی برای انتقال تصویر ایمن و مقیاس پذیر برای استفاده زیاد در مکان هایی مانند مدارس و مشاغل نیاز دارید، بهتر است از Samsung Smart View استفاده نکنید.

Miracast

پروتکل miracast
Miracast

این پروتکل در برخی از دستگاه های ویندوز و اندروید در دسترس است. هنگامی که می‌خواهید یک دستگاه Android یا Windows را به تلویزیون یا نمایشگر دیگری که دارای این قابلیت است بازتاب دهید، از Miracast استفاده کنید. در حالی که میراکست یک گزینه قابل قبول برای استفاده خانگی است، به دلیل اقدامات امنیتی ضعیف و محدودیت های سازگاری، برای سازمان های بزرگ مناسب نیست.

پروتکل های دیگر عمومی screen mirroring

هنگام انتخاب راه حل انعکاس صفحه نمایش، گزینه های مختلفی وجود دارد. دستگاه ها، بودجه، ویژگی های مورد نظر و استفاده مورد نظر شما تعیین می کند که بهترین راه حل برای شما چیست. این راه حل ها گزینه های مقیاس پذیرتر از پروتکل های اختصاصی هستند که دارای قابلیت ها، ویژگی ها و تنظیمات امنیتی اضافی هستند. این گزینه‌ها به‌طور خاص برای محیط‌ های مقیاس بزرگ طراحی شده‌اند و با بسیاری از انواع دستگاه‌ها برای به حداکثر رساندن همکاری و سازگاری با تنظیمات مختلف سازگار هستند.

مزایای استفاده از راه حل های عمومی دیگر برای انتقال تصویر صفحه نمایش:

  1. گزینه های امنیتی قابل اعتماد
  2. انواع دستگاه های متعدد را در هر محیطی پشتیبانی می کند.
  3. با شبکه های پیچیده کار می کند
  4. مدیریت مرکزی و مقیاس پذیر
  5. ویژگی‌ها و سفارشی‌سازی‌های انتقال تصویر صفحه نمایش قوی

Ditto

"Reflector

Ditto یک راه حل همه کاره بازتاب صفحه نمایش است. این روش قابلیت‌های AirPlay، Google Cast، Miracast و Smart View را در بر می‌گیرد و تقریباً با هر سیستم عاملی که به طور گسترده استفاده می‌شود سازگار است. این راه حل برای مدارس، مشاغل و سایر سازمان های بزرگ که خواهان انتقال تصویر صفحه نمایش قابل اعتماد، مقیاس پذیر و مقرون به صرفه هستند، ایده آل است.

DLNA

پروتکل DLNA
DLNA

این پروتکل یک استاندارد کلی است که توسط کمپانی سونی تعریف شده است. پروتکل DLNA باعث می شود که دستگاه هایی که با آن سازگارند بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و فایل ها و داده های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به صورت پیش فرض دو محصول با دو برند متفاوت نمی توانند داده های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند مگر اینکه در این بین یک استاندارد مشترکی برای برقراری ارتباط آنها وجود داشته باشد تا بتوانند  داده های خود را توسط آن به اشتراک بگذارند.

DLNA یکی از این پروتکل هاست که بسیاری از برندها و محصولات از آن پشتیبانی می کنند. بنابراین به جای اینکه هر شرکت، استاندارد مخصوص خودش را برای استریم و اشتراک گذاری فایل های خود ارائه دهد، به راحتی می توان از پروتکل های عمومی سازگار با آن ها مانند DLNA  استفاده کرد. البته نکته مهم این است که دو محصول حتما از پروتکل DLNA پشتیبانی کنند.

از جمله دستگاه های سازگار با DLNA می توان به انواع موبایل و تبلت و لپتاپ، دانگل های انتقال تصویر، اندروید تی وی باکس ها، تلویزیون ها، سیستم های پخش صوتی و همچنین نرم افزارهایی مانند Kodi، Plex، ویندوز مدیا پلیر و … اشاره کرد.

Reflector

پروتکل Reflector
Reflector

این پروتکل، دستگاه مک یا ویندوز شما را به یک گیرنده انعکاسی صفحه نمایش تبدیل می کند. Reflector اتصالاتی را از پروتکل‌های Google Cast، Miracast و AirPlay دریافت می‌کند که مختص دستگاه‌های شما هستند، بنابراین می‌توانید بدون هیچ نرم‌افزار یا سخت‌افزار اضافی، تصویر را روی صفحه نمایش انتقال دهید.

AirParrot

"<yoastmark

AirParrot یک برنامه رایانه ای است که به شما امکان می دهد صفحه نمایش ویندوز و macOS خود را به گیرنده های AirPlay و Google Cast مانند Apple TV، Chromecast یا Reflector منعکس کنید.

 

 

راهنمای قدم به قدم انتقال تصویر در اندروید

به عنوان یک نمونه کاربردی، می خواهیم مراحل انتقال تصویر صفحه نمایش موبایل را به دستگاه تسکوباکس قدم به قدم نشان دهیم:

نکته مهم: برای داشتن یک تجربه انتقال تصویر با کیفیت، باید توجه داشته باشید که اتصال به یک وای فای مشترک، کیفیت انتقال تصویر را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

ابتدا وای فای (wifi) گوشی را روشن کنید. (در نظر داشته باشید که بهتر است به یک وای فای مشترک، برای افزایش کیفیت تصویر متصل شوید.)

روشن کردن وای فای
روشن کردن وای فای

 

سپس دستگاه تسکو باکس را به وای فای وصل کنید. (برای داشتن کیفیت خوب، بهتر است تسکوباکس و گوشی، هردو به یک وای فای مشترک وصل شوند.)

سپس  در صفحه اصلی تسکو باکس گزینه “cast انتقال تصویر” را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه cast انتقال تصویر
cast انتقال تصویر

و بعد این صفحه را خواهید دید:

miracast
miracast

حالا در گوشی از قسمت بالای صفحه گزینه Smart View را روشن کنید.

"انتخاب

سپس گوشی شروع به جست و جو می کند و دستگاه تسکوباکس را پیدا می کند

انتخاب دستگاه تسکوباکس برای انتقال تصویر به تلویزیون
انتخاب تسکوباکس

تسکوباکس را انتخاب می کنیم و سپس گزینه Start now را می زنیم.

شروع درخواست انتقال تصویر به تلویزیون از طریق تسکوباکس
اتصال

سپس در نمایشگر تلویزیون این صفحه را خواهید دید

پذیرش درخواست اتصال برای انتقال تصویر در تلویزیون
پذیرش درخواست اتصال

سپس گزینه accept را انتخاب می کنیم. و بعد می بینیم که مشابه همین پیام برای اجازه پذیرش اتصال از طرف تلوزیون به گوشی هم ارسال شده است. اینجا هم گزینه accept را انتخاب می کنیم.

پذیرش درخواست انتقال تصویر از تلویزیون به گوشی
پذیرش اتصال به تلویزیون

سپس می بینیم که انتقال تصویر و بازتاب صفحه ی گوشی به تلویزیون با موفقیت انجام شد.

صفحه گوشی
صفحه گوشی

نکته: اگر دفعه اول اتصال برقرار نشد، یکبار دستگاه تسکوباکس را رفرش کنید و مجددا این کار را انجام دهید.

 

راهنمای قدم به قدم انتقال تصویر در IOS

در ابتدا بهتر است به این نکته توجه کنیم که این انتقال تصویر از طریق وای فای (Wifi) صورت خواهد گرفت پس هرچه مودم شما با کیفیت تر و از پهنای باند بالاتری برخوردار باشد طبیعتا این انتقال تصویر با سرعت و کیفیت بالاتری اتفاق خواهد افتاد. نکته‌ی مهم بعدی که باید به آن توجه کنیم این است که اندروید باکس و تلفن همراه حتما به یک وای فای (Wifi) مودم (روتر) متصل باشند.

مرحله‌ی بعد نصب برنامه‌ی مربوطه روی اندرویدباکس می‌باشد. برای این منظور، نرم افزار‌های متنوعی وجود دارد مثلا شما می‌توانید یکی از برنامه‌های Air screen،  Air Pin U یا… را روی اندروید باکس خود به صورت رایگان نصب کنید.

انتقال تصویر در IOS به کمک برنامه Air Screen

ابتدا نرم افزار Air Screen را بر روی اندروید باکس خود نصب کنید.

 

سپس وارد برنامه شوید. (از اینکه تسکوباکس و آیفون به یک مودم متصل هستند اطمینان حاصل کنید)

 

در همین حالـت که برنامه‌ Air Screen بر روی تسکوباکس در حال اجراست، وارد بخش Screen Mirroring آیفون خود شوید.

 

پس از ورود به این بخش آیفون شما به حالت درحال جست و جو می‌رود و پس از چند لحظه اندروید باکس شما را پیدا می‌کند و اسم دستگاه را نمایش می‌دهد.

 

و در نهایت با کلیک روی گزینه مربوط به Air Screen نصب شده روی تسکوباکس، به سرعت تصویر تلفن همراهتان بر روی تلویزیون انتقال پیدا می‌کند.

مراحل مربوط به سایر نرم افزارها نیز بسیار شبیه همین مسیر است که می توانید به سادگی تصویر تلفن همراه خود را به کمک تسکوباکس به هر تلویزیونی منتقل نمایید.

5 1 رای
امتیازدهی به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما برایمان مهم است، لطفا دیدگاه خود را بیان کنید.x
()
x